Uncategorized

Google sertifiseringer- Dette har jeg lært

I forbindelse med den siste eksamen vår i valgfaget Digital Markedsføring har vi fått i oppgave å gjennomføre 6 ulike Google- sertifiseringer. Disse sertifiseringene tilbyr alle et nedlastbart sertifikat som viser til fullført eksamen i kurset. Disse sertifikatene kan enkelt lastes opp på for eksempel linkedin for å gjør profilen din mer relevant for potensielle arbeidsgivere. Kursene jeg har gjennomført er henholdsvis fra Google Digital garage og Google Analytics Academy. 

Google digital garage – The fundamentals of Digital Marketing 

Det første og største av de 6 kursene jeg har gjennomført i denne perioden heter The Fundamentals of Digital Marketing og finnes på Googles læringsplattform Google digital Garage. Her finnes mange ulike kurs som er designet for å hjelpe deg med å forbedre din digitale bedrift. Her kan en velge å ta korte individuelle kurs innenfor de områdene du ønsker. Eller en kan ta alle de 26 modulene og dermed også få den skriftlige sertifiseringen som viser at kurset er gjennomført. 

Her har jeg tatt alle 26 moduler og gjennomført den avsluttende eksamen og har dermed fått tilsendt et slags diplom som viser til at kurset er gjennomført. Av kursene vi fikk i oppgave å ta var dette helt klart min favoritt! dette kurset tar deg virkelig igjennom så og si alt du trenger å vite for å forbedre din bedrifts digitale profil.Alt fra optimalisering av nettside, SEO, PPC, grunnleggende analytics og epostmarkedsføring.  Ønsker du å lære mer om dette kan du ta kurset HER

Google Analytics Academy

Den andre læringsplattformen vi har fått i oppgave å gjennomføre kurs hos er Google Analytics Academy. Her tilbyr de til sammen 6 kurs, hvorav jeg har gjennomført 5 av disse. Alle de fem kursene jeg har gjennomført er gratis, men om du ønsker å gjennomføre det siste, koster dette penger. De første tre kursene ga en grundig gjennomgang i verktøyet Google Analytics og de to andre tok for seg Data studio og Tag manager. 

Om du ønsker å ta disse kursene du også, kan du gjøre det HER

Oversikt over kursene Analytics Academy tilbyr

Google Analytics for Beginners 
I det første kurset- Google Analytics for beginners tar de for seg de mest grunnleggende funksjonene du trenger å vite om, for å komme igang med å analysere din egen blogg eller nettside. Her lærer du om hvordan du oppretter en konto og hvordan du implementerer sporingskoden og datafiltre. Kurset gir grundige gjennomganger med videoer som forklarer funksjonene samt fører deg gjennom demoer hvor du selv skal sette opp de ulike funksjonene inne i analytics. Kurset består av fire ulike moduler etterfulgt av spørsmål for å teste om du har lært noe. For å få kurset godkjent og motta sertifiseringen må alle disse modulene bestås med 80% riktige svar. 

Advanced Google Analytics 
Det andre Analytics kurset går mer inn på de litt mer avanserte funksjonene en kan benytte seg av i Analytics. Dette kurset passer for deg som ønsker å ta analysen av din nettside til et høyere og mer nøyaktig nivå. Her lærer du blant annet hvordan analytics samler inn dataene dine og gjør de om til lesbare rapporter, samt hvordan du kan sette opp og analysere egne dimensjoner og beregninger. Også dette kurset består av fire moduler som alle må bestås med 80% for å få kurset godkjent. 

Google Analytics for Power users
Tredje Analytics kurs tar for seg de praktiske teknikkene du burde kunne for å sammenligne de som er innom nettsiden og gjennomfører en konvertering med de som er innom uten å gjennomføre. Dette kurset gir også en innføring i å analysere dine viktigste trafikk-kilder og hvordan en kan tilpasse sine kanaler for å forbedre engasjementet. Dette kurset var ganske avansert, så om du ikke kan noe særlig om Analytics fra før, ville jeg anbefalt deg å ta de to andre kursene før du tar dette. 

Introduction to Data studio 
Dette kurset tar for seg verktøyet Google Data studio og gir deg en grundig innføring i hvordan dette kan implementeres og tas i bruk. Data studio er et verktøy for å visualisere dine data for å enklere få en oversikt over dine viktigste tall. Kurset tar deg igjennom hvordan verktøyet funker, hvordan navigere seg rundt, hvordan du kan bygge egne rapporter og senere hvordan disse kan designes for å gi det visuelle utrykket du ønsker. 

Google Tag Manager fundamentals 
Siste kurs tar for seg ennå et tilegggsverktøy, nemlig Google Tag manager. Google Tag Manager. Med Google Tag Manager kan du raskt og enkelt håndtere tagger på nettsiden din. Med taggene kan du måle hva de som besøker nettsiden din gjør, hva de klikker på og hva de liker og ikke liker. Kurset tar deg igjennom stegene for å implementere og begynne å bruke dette verktøyet på din nettside. Også dette kurset forklarer stoffet grundig i videoleksjoner og tester kunnskapen din underveis. 

Hvorfor ta Sertifiseringer?

Og nå lurer du kanskje på hvorfor du skal gidde å bruke tid på å gjennomføre disse sertifiseringene? Å gjennomføre disse sertifiseringene vi som sagt gi deg fysiske bevis på at du har denne kompetansen. Sertifiseringene du får kan også legges til i sosiale kanaler som for eksempel LinkedIn. Og kompetanse om disse temaene kan gjøre deg svært attraktiv på arbeidsmarkedet. At du frivillig har gjennomført disse kursene viser at du er nysgjerrig og interessert i det du driver med! Så har du litt tid til overs, så anbefaler jeg på det sterkeste å ta noen sertifiseringer. Jeg har lært ekstremt mye av de jeg allerede har tatt og har allerede planer om å ta flere i løpet av sommeren. Jeg har blant annet planer om å fullføre Facebook blueprint som jeg har startet på tidligere i vår, men ikke har rukket å bli helt ferdig med ennå. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *