Uncategorized

Livisswim.no – Fra ide til lansering

Og der var Livisswim.no oppe, og en bestilling er inne. Fysøren så mye vi har lært de siste 3-4 ukene! Når vi fikk denne oppgaven av Karl Philip for cirka en måned siden hadde jeg aldri trodd dette skulle bli så mye jobb, men heller ikke at det skulle bli så utrolig gøy! Mye har gått bra, men det er også ting vi virkelig har slitt med å få til. Men selv om ting til tider har vært veldig vanskelig og frustrerende, er det så verdt det nå som vi kan se tilbake på alt vi har fått til! 

Vår Ide

Prosessen startet med å finne ut hva vi ville selge og hvordan. Gruppen min var mye fra og tilbake men vi fant til slutt ut at vi ville selge Badetøy og tilbehør til sommersesongen. Grunnen til at vi endte med dette var fordi vi alle var enige om at vi savnet en butikk som selger trendy og kule, men likevel billigere badetøy. Dette ville vi gjøre noe med, og kom dermed opp med konseptet Livisswim

Bilde laget på Mockupphone.com

Shopify

Vi valgte å opprette vår nettbutikk på Shopify.com på bakgrunn av gode anbefalinger fra foreleserne våre på skolen. Shopify er et enkelt og brukervennlig verktøy for å lage egne nettbutikker. Shopify kan på mange måter minne om WordPress, så vi hadde en fordel med at vi hadde noe forkunnskaper derfra. Via Shopify får man også tilgang til en plugin som kalles Oberlo. Denne pluginen gjør det mulig å drive dropshipping på en enkel og oversiktlig måte.

Shopify har en 14-dagers gratis periode som gjør det mulig å teste verktøyet før du eventuelt betaler for det. Dette kan du gjøre her.

Dropshipping via Oberlo

Etter en gjesteforelesning med Kenneth Dreyer kom ideen om å drive dropshipping via Shopify og Oberlo, og det virket på mange måter som dette skulle være enkleste og beste løsningen. Dropshipping er en metode for å drive detaljhandel hvor man ikke selv sitter på varelageret med produktene som skal selges. Dropshipping gjør det mulig å selge noe til en kunde på vegne av en dropshipper. På denne måten mottar du ordren og tar betaling i din nettbutikk. Deretter går orderen videre til dropshipper som sender orderen til kunden. Om du vil lese mer om dette har en av mine klassekamerater, Sofie Lindseth skrevet et innlegg om dette på sin blogg.

Som nevnt brukte vi Oberlo for å drive dropshipping på vår nettside. Oberlo lastes enkelt ned som en plugin i Shopify’s app store. Deretter går man inn i Oberlo og finner produktene man vil selge, og importerer disse til sin Shopify butikk. De fleste av varene vi selger i vår nettbutikk, er fra en leverandør som hedrer Apex Trading. Denne leverandøren er verifisert av Oberlo som god og til å stole på.

Legge til et eget domene

Når alt var klart og nettbutikken egentlig var helt klar for lansering, bestemte vi oss for at vi kanskje burde bytte ut myshopify.com adressen. Vi hadde egentlig tidligere i prosessen bestemt oss for å ikke gjøre det, da nettbutikken likevel skal bli tatt ned etter eksamen er levert. Men så ser det jo så mye mer profesjonelt ut med et eget domene, så vi bestemte oss for å kjøpe et likevel. Vi endte dermed med å kjøpe et domene på en nettside som heter webhuset.no, etter en anbefaling fra noen av de andre i klassen. Deretter koblet vi opp det nye domenet til Shopifysiden og Livisswim.myshopify.com ble til Livisswim.no

E-postmarkedsføring

For å kunne begynne å samle inn e-postadresser og bygge en kundebase allerede mens vi holdt på med arbeidet på nettsiden, valgte vi å lage en landingsside. Denne ga besøkende mulighet til å lagge in e-postadressen sin for så å bli varslet med en gang nettbutikken ble lansert. Denne landingssiden koblet vi opp mot Mailchimp ved hjelp av en plugin, for å enkelt få alle kunder inn i samme e-postliste. Dermed gjorde vi det enklere for oss selv å lage og sende ut e-post om at butikken var lansert, via Mailchimp sine nettsider. 

Vi ble først introdusert for Mailchimp i en gjesteforelesning med grunderne bak Markedsføringspodden, Even og Eivind. Dette er et superenkelt verktøy som gjør det enkelt å utforme og sende ut profesjonelle nyhetsbrev til sine kunder.

Sosiale medier- Instagram og Facebook

i tillegg til å markedsføre nettbutikken vår på e-post, valgte vi også å benytte oss av sosiale medier som Instagram og Facebook. Dette fordi det er her vi føler målgruppen vår (jenter 15-35 år) er enklest å nå. Vi opprettet dermed en bedriftsprofil på begge disse plattformene og begynte med å få venner og kjente til å følge oss og dele med sine venner. Og det er også her vi har bygget det største publikumet. Hele 72% av klikkene på våre sider kommer fra Instagram.

Om du vil lese mer om hvordan man enkelt kan starte sin egen nettbutikk, så har en av mine medstudenter, Karoline Thon skrevet et innlegg om alt du trenger å vite. Innlegget finner du her

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *